Hvorfor skal du gidde å lese dette?

 

  • Vi ønsker at du skal få et bedre liv.
  • Vi ønsker at du skal lære av våre feil.
  • Vi ønsker at du skal vite at det er greit å gjøre ting på din måte.
  • Vi ønsker at du skal tørre å være deg selv, uansett hvor nerd du er, hvilket kjønn du er, farge og alder.
  • Vi ønsker at du skal bli belyst om en del ting som folk flest ikke tørr å snakke om (ja, en del ting vil være relatert til gründerbedriften, produktutvikling, miljøet og strømnettet vårt).
  • Vi ønsker at du skal forstå hva som er mulig ved å ha troa på deg selv.

 

Hvordan startet det hele?

Først av alt så vil jeg fortelle deg en liten historie om hvorfor vi i det hele tatt begynte å skrive innlegg på nettsiden vår.

For et halvt år siden når vi startet Easee så var vi veldig søkende, vi lette etter investorer, kunder, samarbeidspartnere og leverandører som ville bli med oss på reisen vår.

I den forbindelse så tenkte vi at det også kunne være lurt å få ut noe informasjon i en eller flere nettaviser, så vi sendte flere av dem en mail hvor vi spurte dem om de kunne tenke seg å skrive om det nye store ladeselskapet vi skulle bygge. «En norsk laderevolusjon».

Den ene avisen spesialiserte seg på oppstartsbedrifter, noe som passet oss perfekt. Vi tok kontakt og vi fikk svar umiddelbart. «Vi ringer dere i morgen», skrev de.

Så begynte prosessen og jeg prøvde mitt beste på å forklare en nokså umoden og komplisert problemstilling. Journalisten takket for intervjuet, sa at det var spennende og at de skulle ta kontakt når de hadde finskrevet teksten.  Det var så ufattelig viktig at denne artikkelen ble bra! Nå skulle tross alt «hele» Norge høre om oss for første gang.

Etter noen dager fikk vi utkastet på artikkelen. Jeg fikk litt panikk når jeg først så utkastet, teksten var skikkelig dårlig.. eller nei, den var helt elendig (hvis jeg skal være brutalt ærlig). De fleste tingene var enten misforstått eller kommunisert dårlig av meg og det var flere ting som ikke hadde rot i virkeligheten. Vi gikk grundig gjennom artikkelen og når vi selv var fornøyde med kvaliteten så returnerte vi den til journalisten. Da skjedde det plutselig noe rart. Det ble stille.. Helt stille.

Etter en dag eller to så purret jeg opp journalisten, hva er status? 

Jo, de hadde diskutert litt internt og de hadde revurdert saken. De hadde kommet frem til at det ikke var innovativt og spennende nok å skrive om.

De var i tvil om produktet var så bra som vi sa at det skulle være. Folk kunne jo bare lade i stikkontakten. De hadde ikke hørt noe om nye regler og at lading i stikkontakten var blitt ulovlig og de var slett ikke overbevist om at folk kom til å gå over til en ladeboks hjemme. De hadde til og med fått en bekreftelse fra en journalist i et velkjent teknisk ukeblad som kunne bekrefte at det vi snakket om bare var tull. Han hadde tross alt 30 års bransjeerfaring.

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men en av de ekleste følelsen jeg får er når folk ikke stoler på meg og når de tror at de vet bedre enn deg, kun fordi at det er de som har kontrollen (makten) og 170 år med bransjeerfaring.

Det er akkurat som når foreldrene eller vennene dine, mannen din eller kona di forteller deg hva du bør gjøre og hva som er best for deg. Uten å lytte til deg, på hva du mener og vil. Det er så sinnsykt irriterende!

Hvis du merker at noen prøver å ta over styringen i livet ditt eller bedriften din. Hvis noen forteller deg at ideen din er dårlig eller at du ikke bør bli elektriker, artist eller lege, for all del, sett foten ned. Ta et steg tilbake og finn ut hvordan du kan fronte vedkommende. Det er bare så utrolig viktig!!! Uansett hvem det er, hvor mye bransjeerfaring de har, eller hvor mye penger de har i banken. 10 år i feil retning går fortere enn du tror. Trust me, we know.

Det er kun du som kan vite hva som er best for deg. Ingen andre. Husk det. Følg magefølelsen din og gjør det du selv føler er rett og stol på deg selv. Gi faen i om det plutselig skulle vise seg å være «feil». Det er ingenting du lærer mer av enn det å gjøre feil. Life moves on, always.

Så hva skjedde videre? (norsk industri vs utland)

Vi kommuniserte at trenden var veldig tydelig for oss og at dette kom til å skje før eller senere. Vi prøvde desperat å forklare dem hvorfor det kom til å bli slik og vi refererte til utallige artikler som indikerte dette. Vi refererte dem også til det nye lovverket om lading i stikkontakten, hvor alt sto svar på hvitt, men det var til ingen nytte.  De hadde bestemt seg, så vi bestemte oss for å være helt ærlige med dem i forhold til måten vi følte oss behandlet på og at det var skikkelig ubehagelig. De svarte noe slikt som at «vi måtte ikke ta det personlig, det er kun business». For noe piss.

Selvfølgelig er det personlig, vi har jo ofret alt for å gjøre det vi gjør. Det blir faktisk ikke mer personlig enn dette. Er vi helt idioter som satser på et av de raskest voksende markedene siden smart telefonen?

Det som skjedde etter et par måneders tid var at DN, Hegnar, TV2, og dagbladet begynte å skrive om de tingene vi ønsket å skrive om. Trenden var tydelig og dette var noe NAF, DSB, NVE og Elbilforeningen kunne skrive under på.

Det var faktisk et stort tysk kraftselskap som var først ute og som hadde fått en norsk avis til å skrive om dette.  Æsj.. det er få ting vi hater mer enn det. Utenlandske bedrifter som kommer inn i Norge og lærer oss om hva som skjer i vårt eget land. I tillegg til dette så stjeler de markedsandeler og norske arbeidsplasser.. Det verste er at vi lar det skje, på grunn av vår underdanige, norske væremåte (janteloven). «Vi er ikke gode nok», «det er ikke mulig at norske bedrifter blir verdensledende», «alle andre er bedre enn oss». For noe piss.  Alt handler om det mentale og at vi selv tror at det er mulig. Selvfølgelig er det mulig! Alt er mulig!

Vi må ikke være så sykt naive og godtroende hele tiden heller. Vi nordmenn skal være så sykt snille. Vi skal bare gi, gi, og gi. Det gjennomsyrer den norske kulturen.

Ikke misforstå, jeg er selv en ekspert på området og jeg sier ikke at vi ikke skal gi (jeg elsker jo å gi), men vi må begynne å bli mer bevisste på dette.

Mye av grunnen til at vi gjør det vi gjør er for å kunne bygge opp noe stort i Norge og benytte oss av den unike posisjonen vi har som et foregangsland for elbil. Vi ønsker samtidig å bidra til å bygge norsk industri. Dette er hovedgrunnen til at vi utvikler og produserer i Norge og at vi ikke bare gjør som de aller fleste andre, som produserer i lavkostland.

Vi har en helt unik mulighet og posisjon nå og det har vi tenkt å gjøre noe med. Vi skal skape en laderevolusjon i hele verden.

Løsningen ble ganske kul! (syntes vi)

Ok, dette ble en lang historie, men etter en liten stund med betenkningstid så fant vi ut at vi bare kunne skrive og legge ut artikler på vår egen nettside, som ikke var sensurert og styrt av journalister(reklameinntekter), men ren og genuin tekst direkte fra kilden. En løsning som vi selv føler er bedre enn det å desperat prøve å få noen andre medier til å skrive om oss, på deres premisser og når de føler for det.

Personene i denne nettavisen er jo langt i fra de første som har vært tvilende til ideen og produktet vårt. Langt ifra. Vi har møtt ganske mange mennesker på vår vei og 9,8/10 av disse har vært svært tvilende til det vi holder på med. Vi er jo ganske rare som tror at vi kan konkurrere med de store konsernene der ute, de har jo flere tusen ansatte og milliarder av dollar som de kan bruke på utvikling.

Folk kan jo ikke ta mer feil! Er det noe vi har erfart på vår vei så er det at det ikke hjelper å hive på flere folk for å få utviklingen til å gå raskere eller for å oppnå et bedre resultat, heller tvert i mot.

Kjetil Næsje (vår tech guru) har vært med å starte minst 3 selskaper, hvor samtlige av selskapene har utviklet verdensledende produkter i sitt felt. Steffen Mølgaard (vår designsjef) har designet noen av verdens fineste høyttalere og elbil ladere. Så ja, det er fullt mulig å få til noe her i Norge hvis du virkelig vil, hvis det betyr noe for deg og hvis du elsker det du holder på med.

I tiden fremover har vi tenkt til å legge ut artikler som er enda mer personlige og som skal ta for seg viktige og relevante teamer som du kan kjenne deg igjen i.

Du vil finne dem i «brutalt ærlig» spalten vår.

Om det blir bra eller ei vil tiden vise, men vi brenner virkelig for å gjøre verden til en bedre plass å leve og vi ønsker at du skal leve et fantastisk liv.

Vi har sterke ønsker om å lære deg om det vi driver med, om utfordringene og løsningene, nedturene og oppturene.

Artiklene skal inneholde genuine, ærlige og konkrete historier fra livene våre og bedriften. Du skal ikke bare vite hvorfor, du skal også få vite hvordan. Du skal få konkrete eksempler på situasjoner vi har stått i og hvordan vi har gått frem for å løse det. Hvem vet, det kan jo fort bli bra. Dette skal uansett bli utrolig spennende, og ikke minst gøy.

 

Ha en nydelig sommer and take it easee 🙂