Hvordan er en typisk kundereise i dag?

Det kan være svært komplisert for en elbillist å kjøpe en ladestasjon i dag. Du må enten ringe en elektriker eller søke rundt på nettet etter noe som passer elbilen din. Men hva skal du velge? Det finnes jo så mange ulike varianter å velge mellom at det nesten er umulig å være sikker på at du velger riktig løsning.

Du må bla. ha detaljert kunnskap om kapasitet og type strømnett i boligen din, hvilken ladehastighet elbilen din støtter, hvilken type ladekontakt du har i elbilen, hvilken batterikapasitet du har og hvilket behov du har for ladehastighet. Listen er lang og det blir fort veldig komplisert. Kan du stole på at tilbyderne gir deg det rimeligste og beste alternativet, og at den er fremtidsrettet? Ja, kanskje…

En kompis av meg ringte meg forleden dag, han hadde nemlig kjøpt seg en kul ladestasjon med display, og han ville ha bekreftelse av meg at han hadde gjort et godt kjøp. Han hadde brukt lang tid på å sette seg inn i hva dette gikk i, slik at han kunne ta det beste valget for bilen og boligen hans. Han pratet om 1-fase, 3-fase, 16ampere, 32ampere, 230V, 400V, det var ikke måte på, og det var nesten som at han snart kunne begynne å forhandle ladestasjoner selv.

Tingen var at han hadde kjøpt den dyreste og beste versjonen, en såkalt 22kW versjon. Da ville den i det minste være fremtidsrettet, og da kunne han lade elbilen på null, komma, nix! Han hadde til og med klart å forhandle prisen ned med en del tusen kroner, og endte til slutt opp med å betale 20000kr for å få den ferdig installert. Et godt kjøp tenkte han.

Dilemmaet oppsto når elektrikeren skulle komme å installere vidunderet, da gav elektrikeren beskjed om at han ikke hadde mer enn 3,6kW tilgjengelig i huset sitt. Hvis han la opp en høyere sikring enn dette så ville strømmen i huset ryke, hvis han ladet elbilen sin samtidig som at han laget mat, vasket klær osv. Han fant også ut at elbilen hans heller ikke støttet en særlig høy ladehastighet (7,2kW). Han ble temmelig skuffet, mye fordi at han hadde betalt dyrt for noe han aldri egentlig kom til å få maksimalt utbytte av. Han hadde betalt mye mer enn det han faktisk fikk!

Men frykt ikke!

«We will make it easieer»

Det er nettopp denne prosessen vi skal ta tak i, og vi ønsker å hindre at noen betaler mer enn det de må. Easee skal ta ansvar og sørge for at alle får en optimal kundeopplevelse. 

Det vil bli mye enklere å få seg en sikker, effektiv og fremtidsrettet hjemmelader, du skal ikke måtte sette deg inn i strømnettet ditt, hvilken lader du har i elbilen, og hvor mye kapasitet du har tilgjengelig i huset ditt. Du skal kun ha et produkt å forholde deg til og du skal ikke betale mer enn det du faktisk får. Vi har samtidig et mål om å tilby det rimeligste alternativet, en såkalt «schuko killer».

Vi ønsker å ta eierskap til hele kundereisen, fra A-Å. Poenget med dette er å gi deg som kunde en helt optimal ladeopplevelse, og med dette skal det bli svært enkelt for deg å bestille en ladestasjon uavhengig av hvor du er – hos bilforhandleren, elektrikeren, tannlegen, butikken, i senga… you name it. 

Målet vårt er enkelt, alle skal få seg sin egen personlige laderobot hjemme!

Vi vil også selge produktet i flere andre kanaler, som for eksempel i gjennom våre strategiske samarbeidspartnere. Vi har blant annet innsett at energiselskapene vil spille en stor rolle i dette markedet fremover, de ønsker å selge deg en ladestasjon og samtidig hjelpe deg å spare strøm.

Nå er vi godt i gang med utviklingsprosessen og målet vårt er å ha en fungerende prototype ila Mai. Det vil skje mye spennende i løpet av de neste månedene, og vi gleder oss virkelig til å dele dette med dere.

easee