Kjærlighet

Det er få ting som er viktigere enn teamet når du ønsker å skape noe som verden aldri har sett før. Teamet må være i stand til å stå i sammen i tykt og i tynt. Du skal tross alt ut i en mental krig mot andre dyktige og smarte mennesker. Andre mennesker som også brenner for det de holder på med, og som jobber dag og natt for å utvikle og fremme sitt produkt. Det hele er et stort sjakkspill, hvor mye bunner ut i å ta seg god nok, men samtidig ikke for mye tid til å flytte brikkene strategisk riktig i forhold til dine partnere og mostandere. 

Viktigheten av å få med de riktige menneskene kan ikke presiseres nok og vi har selv utviklet en prosess som vi kaller «HELL, yes or HELL, no». Det finnes ingenting i mellom. Det er enten ja eller nei, det er ikke noe som heter å «få det til å funke». Spesielt ikke i den tidlige fasen. Det er helt kritisk at det funker og at du har med deg folk som kan dra sin del av lasset! Dette er utrolig lett å skrive, men det er ufattelig vanskelig å leve etter. Det finnes jo så mange gode og engasjerte mennesker der ute… Men dette er dessverre ikke nok når du skal bli verdens beste i det du holder på med.

For oss var det utrolig viktig med forpliktelse og eierskap. En “all in” mentalitet. Dette er mennesker som du vil omgås med 24/7, og da er det også viktig at verdisettet og kjemien er riktig. Du skal le og gråte i sammen. Bli forbannet, lei og frustrert i sammen. Kjerneteamet skal også definere selve kulturen i selskapet, verdisettet, hvordan dere jobber, hvordan dere behandler hverandre. Kulturen er noe av det som får deg til å få føle deg som en del av en familie, en familie som beskytter deg og kollegaene dine fra omverden. 

Teamet som besto etter flere tøffe runder med (kj)ærlighet var, jeg (chief caretaker), Steffen (sjefsdesigner) og Kjetil (seriegründer og tech geni). Teamet vil fortsette å vokse, og vi er helt sikre på at vi vil tiltrekke oss de riktige menneskene over tid.

 

Investoren(e)

En av de største utfordringene våre fremover blir å finne den eller de rette investorene. Det aller viktigste er som sagt å ha med seg de rette folkene i alle ledd. Du kan ikke ha et veldig bra team som gjør jobben, men en investor som ikke forstår seg på teknologien og prosessene. Da kan reisen fort bli tung, full av frykt og du glemmer å ha det gøy.

Som vår kjære Kjetil sier så fint, “reisen er jo selve målet”. Du kan ikke skape et unikt produkt, hvis du ikke har det gøy på veien.

Det er derfor viktig at du også tar deg god tid i denne prosessen, og at du tar deg god tid til å bli kjent med investoren før du inviterer han med på laget. Du må også tørre å utfordre investoren, og han bør være med å bidra med noe mer enn bare penger, i form av kompetanse, erfaring, og nettverk. Investoren må i tillegg ha respekt for teamet som skal gjøre jobben og gi dem tillit til å gjøre det de er best på. Han/hun må selv forstå hvor hun passer inn og hvilke «gap» hun/han kan fylle i teamet ditt. Vi foretrekker selv en industriell partner som kjenner markedet og som kan bidra på en eller annen måte utover pengene han setter inn i selskapet.  På denne måten kan også investoren bli med å dra lasset og jobbe mot visjonen til selskapet ditt.

Denne uken har vært svært spennende for vår del. Vi har blitt kontakten av flere store og spennende kunder som leter etter det perfekte produktet for eneboliger og hytter, disse selskapene ser hvilken retning ting tar og hvor fort markedet modnes. Vi har også mottatt vår første bestilling på en halv million kroner, og best av alt så har vi endelig fått med oss vår første investor.

Hvis ikke dette gir oss lov til å juble og feire litt i helga, så vet ikke jeg 😀

Ha en fantastisk helg!

 

easee