Oppstartsfasen

I Desember var oppsigelsestiden over og vi kunne endelig starte å jobbe igjen. Etter flere måneder med dødtid og for mye fritid var det helt fantastisk å få lov til å skape noe igjen. Det å sitte i ro er ikke noe for oss, og du kan nesten føle deg litt syk til tider.

Det å leve på oppsparte midler, be banken om avdragsfrihet på hus- og billån og at du ikke kan ta deg råd til julegaver til familien din gjør fort noe med deg. Det å starte sin egen bedrift er på mange måter en mentalt krevende oppgave og vi skjønner godt hvorfor det ikke er alle som velger å gjøre det.

Ja, du trenger fort litt midler for å kunne gjøre noe skikkelig i dag, men vi har funnet ut at en av de viktigste ingrediensene for å få til noe er å ha troen på seg selv. Glem janteloven og alle de andre menneskene rundt deg som føler at de vet bedre enn deg. Du er den eneste personen som vet hva som er best for deg.

På toppen av de økonomiske utfordringene skal du i tillegg klare å være i skapermodus, kreativ, åpen, lyttende og løsningsorientert.  

 

Spør kundene dine – Tørr å feile fort

I Desember begynte vi umiddelbart å kartlegge det vi skulle gjøre, lage en overordnet plan og en overordnet spesifikasjon på produktet.

De aller fleste liker å gjøre ting skikkelig og du kan spare deg for masse tid, penger og frustrasjon ved å tenke grundig gjennom ting før du gjennomfører dem, men det er en hårfin balansegang mellom for lite og for mye planlegging.

Av erfaring er det viktigere å kunne feile fort enn å bruke for lang tid på å bestemme seg for noe, samt ende opp med å ikke tørre å teste ut ting.

Det er samtidig alltid viktig å kvalitetssjekke og stressteste nye konsepter på kunder og eksterne parter før du begynner å utvikle noe. Da er du sikrere på at du faktisk utvikler noe som har livets rett.

Du vil ofte gjøre erfaringer underveis som kan føre til endringer på produktet og forretningsmodellen.

Dette er noe av det mest utfordrende med utviklingsprosessen. Du kan velge å holde stø kurs og risikere å feile, eller du kan justere deg inn og treffe. Ulempen med justeringer er at det fort kan koste deg dyrt, både i tid og penger. Derfor kan det være veldig lurt å tenke deg litt om før du faktisk begynner å “gjøre” ting.

 

Design – «Seeing is believing»

Når det kommer til det å hente inn penger og nødvendig kapital så er et bra design ganske så vesentlig, det er derfor en svært viktig oppgave å starte med. Folk har nemlig en tendens til å tro det de ser.

Vi startet med det aller rimeligste utgangspunktet vi kunne finne, nemlig en kjedelig industrikontakt. Vi prøvde mye forskjellig og flere ulike design, men vi var alle helt enige når vi så det “endelige” designet og vi endte til slutt opp med det du ser på nettsiden vår i dag.

Du kan trygt si at det var en omfattende og krevende prosess og det er litt vanskelig å forklare, men du bare føler det i hele kroppen din når det føles riktig, og merkelig nok så var den følelsen 100% gjensidig hos samtlige i teamet.

Designet dere ser på nettsiden vår i dag er kun en “teaser” og en nydelig rendering, det er nemlig mye arbeid som gjenstår før det er helt ferdig (the devil is in the details), men vi gleder oss til å vise dere resten og vi har på følelsen av at dere vil like det.

Laderoboten skal være stoltheten på veggen din.

 

easee